Typiskt! Du har bara haft din helt nya Mitsubishi i en vecka och nu har det redan blivit fel på den. Motorn låter som om det var en traktor du körde, istället för den spinnande katt som du hämtade ut. Du ringer din vana trogen upp din vän som är bilmekaniker och ber honom att ta en titt. Men när du berättar vilken bil du har så får du svaret att nya bilar ska repareras av en märkesverkstad, eftersom det kan handla om en garantireparation.

Eftersom du har ett svagt minne av att din bilförsäljare berättade att de också var auktoriserade som Mitsubishiverkstad i Stockholm så letar du snabbt upp dem genom en enkel sökning på internet. Du går in på hemsidan https://www.vallentunamotor.se/ och letar dig snabbt fram till verkstaden. Fem minuter senare har du fått en tid och är redan på väg ut för att köra till verkstaden för en snabb titt och eventuell reparation.

 

 

Fel på inställningen går på garantin

Det tar inte lång tid innan du får utlåtandet att det är en felinställning som går på garantin. Och det är då som du tackar dig själv för att du valde att köpa en helt ny bil denna gång. Istället för de där gamla bilarna som du fullkomligt rensat ditt bankkonto för att laga. Efter en kopp kaffe och ett samtal till en vän kan du hämta ut din bil och njuta av det spinnande ljudet på väg hem igen. Nöjd över hur lätt det kan vara att ha en bil från Mitsubishi.

Men vad är det då som går på garantin och när ska du uppsöka en märkesverkstad? I stort sett kan man säga att fel som finns före köpet går på garantin. För det är fel som skett under tillverkningen. Och en märkesverkstad är alltid en trygghet för en bilägare.